28 februari, 2017

Giraffen – båtbottenslip

Till hamnen har inköpts en båtskrapa med dammsugare. Något för medlemmar att tänka på nu när vårarbetet är nära förestående. Kom ihåg att boka den i tid. Hamnen är under ständigt uppsikt av miljömyndigheter från kommun och landsting. En olägenhet som även uppmärksammats av medlemmar är att efter vårarbetet lämnas färgglada fält på uppställningsplatsen, röda, blå, med mera beroende på vilken bottenfärg som skrapats på stället. Ett sätt att undvika dessa färgrester på planen är att varje båtägare innan skrapning lägger ut en presenning och sedan tar hand om det miljöfarliga avfallet. Ett annat, och bekvämare, sätt är att teckna […]
2 mars, 2017

Båtbottenslip

Det är inte OK att skrapa båtbotten och låta färgrester hamna på hamnplan. Nu finns det utrustning att låna i hamnen. Kontakta hamnkapten. Resultatet från de tester som gjorts ser mycket bra ut. Vår testbåt har efter slip med giraffen fått en slät och blank yta. Framförallt har ingen båt blivit nerdammad och inget spill på hamnplan. Passa på att boka i tid. Hälsningar Dennis  
5 mars, 2017

Första arbetshelgen avklarad

Första arbetshelgen är över. Alla gamla stolpar i ekehamnen är borta, nu väntar vi på mudderverket.  Det blev som väntat en ostadig helg med regn och blåst, ändå kom vi igång bra, förstärkningarna på brygga 8 är nästan klar för montage av de nya Y-bommarna.    Nu är vi igång och har ni möjlighet att ställa upp så hör av er till mig vi jobbar helger eller vardagar fyra veckor framåt. Hälsningar Dennis
10 mars, 2017

Bryggvärdar

I fortsättningen kan alla medlemmar genom hemsidan hitta namnen på dem som är bryggvärdar. De finns en värd för varje brygga. Bryggvärden skall samordna och se till att effektuera eventuellt arbete som behöver utföras. Meddelande från respektive bryggvärd till medlemmarna kommer att kunna läsas på denna sida. Det är också till bryggvärden man kan vända sig om man upptäcker brister eller annat på sin brygga. Om du vill kontakta du bryggvärd kan du göra det på denna sida Du hittar den nya funktionen under Medlemmar.
21 mars, 2017

Våryra – nej!

    Sandö hamn har sedan starten varit mycket miljömedvetna. Vi var först med att anlägga en spolplatta och vi var första hamn som hissade Blå Flagg. Årligen lägger vi ca 100.000 kronor på miljöfrämjande åtgärder. Ibland kan det hända att saker går fel och då tar vi fram våra resurser och rättar till det. I helgen blev det inget bryggbygge som planerat. Vi passade i stället på att ta fram våra trädgårdsredskap och snyggade till utefter Sandövägen. Alla grästorvor och all jord rensades och samlades till högar som transporterades bort.     Ute i Kohagen har vi färdigställt och […]
4 april, 2017

Full fart i helgen!

Muddringsarbetet är slutfört och akterstolparna är på plats. Nu kan vi fortsätta med att bygga bryggor. [metaslider id=1859]