Senaste nytt

 
Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

Till för alla medlemmar i Sandö. Jätte kul även om man aldrig varit på en segelbåt. Vi har åldrar från 5-80år som varit med ute. Välkomna! Tack Lasse! Som hjälpte oss att filma och klippa detta! ... See MoreSee Less

2 CommentsComment on Facebook

Så snyggt gjort! Jag kan verkligen rekommendera en tur med jiggarna, riktigt roliga att segla😀

Proffsig film, kul.

Lite reparation på Dannevalens tak denna veckan. ... See MoreSee Less

Lite reparation på Dannevalens tak denna veckan.

Hamnplan avstängd!
Hela söndagen och måndag är hamnplan helt avstängd. Söndagen städar vi och gör om hamnplan till parkeringsplatser. Måndag saltar vi, så det inte damar så mycket i sommar. Trevlig helg på er!
... See MoreSee Less

Hamnplan avstängd!
Hela söndagen och måndag är hamnplan helt avstängd. Söndagen städar vi och gör om hamnplan till parkeringsplatser. Måndag saltar vi, så det inte damar så mycket i sommar. Trevlig helg på er!

Tack för en lyckad ”vår” grill i går. Med invigning av Sandös nya vattenfall! ... See MoreSee Less

3 CommentsComment on Facebook

Va mysigt det ser ut och med härligt väder ☀️

Tack för en bra arrangerad grillkväll! 👏

Oj vad är de för vattenfall?

Om två timmar startar vi grillarna. ... See MoreSee Less

Om två timmar startar vi grillarna.

I morgon är det dax för Sandö hamns första fest för året!! Välkomna! ... See MoreSee Less

I morgon är det dax för Sandö hamns första fest för året!! Välkomna!

På måndag är det Sandö piraterna, vi seglar kl 18.00 med hamnens 4 giggar. Efter seglingen blir det korv och bröd. Maila hamnkapten@sandohamn.se om du vill hänga med. ... See MoreSee Less

Idag sjösätter vi ROV som ska hjälpa oss att kontrollera botten inför vision 2.0. (Troligen det dyraste vi lyft i Sandö kranen) ... See MoreSee Less

Idag sjösätter vi ROV som ska hjälpa oss att kontrollera botten inför vision 2.0. (Troligen det dyraste vi lyft i Sandö kranen)

5 CommentsComment on Facebook

Vad är vision 2.0?

Kan den hitta skiftnycklar också?

Spännande värre🤗

View more comments

Undra vem som flyttat in på torpet? Vi tackar Martin som är byggherre till mini torpet. ... See MoreSee Less

Undra vem som flyttat in på torpet? Vi tackar Martin som är byggherre till mini torpet.

7 CommentsComment on Facebook

Snyggt!

Snyggt hantverk 👍

Jättefint!

View more comments

Idag prov seglade vi två av Sandös Giggar. På måndag kl 18.00 är det premier för Sandö piraterna. Alla i Sandö är välkomna. Skicka bara ett mail att ni kommer. Vi går ut med fyra båtar och seglar någon timma, där efter bjuder vi på korv med bröd. ... See MoreSee Less

1 CommentComment on Facebook

Gud vad kul!

Om två veckor smäller det!!!! ... See MoreSee Less

Om två veckor smäller det!!!!

2 CommentsComment on Facebook

Välkomna på vår grill den 22 maj. Glasskiosken Sandö har öppet under eventet.

Andreas Ormsby

Badflotten är nu på plats! Första som simmar ut vinner en Sandö keps. (Bildbevis) trevlig valborg till er alla. ... See MoreSee Less

Badflotten är nu på plats! Första som simmar ut vinner en Sandö keps. (Bildbevis) trevlig valborg till er alla.

4 CommentsComment on Facebook

Leif Karlsson skynda dig i

Jag kommer å badar en stund men jag vill ha två kepsar 😅

Adam Södersten står på flotten nu 😅

1 CommentComment on Facebook

Åh vad kul!

Mycket vind förväntas de kommande dagarna, uppåt 30meter. Har ni lösa ställningar vid båtarna eller börjat lossa presenningar. Kanske dax att lägga fast dom igen. Glad påsk på er! ... See MoreSee Less

Mycket vind förväntas de kommande dagarna, uppåt 30meter. Har ni lösa ställningar vid båtarna eller börjat lossa presenningar. Kanske dax att lägga fast dom igen. Glad påsk på er!

Det har nu kommit fram att vi inte kan hjälpa stena line med lyft och botten målning. Så tyvärr blev läsö rutten inställd. Vi renoverar bryggor istället. Glad påsk på er alla!! ... See MoreSee Less

Det har nu kommit fram att vi inte kan hjälpa stena line med lyft och botten målning. Så tyvärr blev läsö rutten inställd. Vi renoverar bryggor istället. Glad påsk på er alla!!

9 CommentsComment on Facebook

Sent aprilskämt

Glad Påsk🐣🌷🧹gott försök😉

Glad Påsk🐣😂

View more comments

Med stor glädje kan vi äntligen meddela att stena line kommer börja köra turer mellan läsö och Sandö. Det blir två avgångar i veckan. (Måndagar och torsdagar) vi hoppas detta kommer bli en populär destination. ... See MoreSee Less

Med stor glädje kan vi äntligen meddela att stena line kommer börja köra turer mellan läsö och Sandö. Det blir två avgångar i veckan. (Måndagar och torsdagar) vi hoppas detta kommer bli en populär destination.

41 CommentsComment on Facebook

April april din dumma sill osv….

Med ai kan man få till allt Hur ska Sandö hamn hantera de med bomen som ni älskar så mycket Och parkering till bilarna De tror jag inte ai hjälper er med i verkligheten

Är det sån där båt där man kan välja dansbandsdansgolv eller discogolv?

View more comments

Tack alla 123st medlemmar som kom på årsmötet idag. Bra diskussioner och bra beslut! ... See MoreSee Less

Tack alla 123st medlemmar som kom på årsmötet idag. Bra diskussioner och bra beslut!

Vackra sandö från ovan ... See MoreSee Less

5 CommentsComment on Facebook

Ser kallt ut

Jättefint ,kul att se hamnen från ovan ☀️😁

Vilken fantastisk film👌🏻😃.

View more comments

Årsmöte på måndag. Många stora och intressanta beslut att ta. Kom och påverka framtiden för Sandö. Särögården kl 19,00
Välkomna!
... See MoreSee Less

Årsmöte på måndag. Många stora och intressanta beslut att ta. Kom och påverka framtiden för Sandö. Särögården kl 19,00
Välkomna!

Idag blev kajen färdig gjuten. Tack alla medlemmar som hjälpte till!! ... See MoreSee Less

4 CommentsComment on Facebook

Bra jobbat 💪🏻

Snyggt jobbat 🤩

Så bra det blir 🤗

Vattnet på hamnplan är nu påslaget. Ser vi att det blir kallare så måste vi stänga av. ... See MoreSee Less

Vattnet på hamnplan är nu påslaget. Ser vi att det blir kallare så måste vi stänga av.

Dax för tävling!!
En ny kompis flytta in i Dannevalens trädgård. Den måste ha ett namn. Bästa namn och bästa motivering vinner en Sandö keps!
... See MoreSee Less

Dax för tävling!! 
En ny kompis flytta in i Dannevalens trädgård. Den måste ha ett namn. Bästa namn och bästa motivering vinner en Sandö keps!

6 CommentsComment on Facebook

M/S KLIPPAN Motivering: klassiskt fartygsbenämninh. Ger maskinen status som om den vore ett fartyg. Krävs att den märks med hemmahamn sandhamn;)

R2D2 förkortning för Robot Danne. Klart att Danne håller snyggt utanför Dannevalen. Stark som en tjur, jobbar han i ur och skur!

Skäret, med vassa blad gör den processen kort, inte med skrov utan med gräs.

View more comments

Avslutar veckan med lite mysigt fredags dyk. Stort tack till Ola som ställde upp för hamnen! ... See MoreSee Less

Avslutar veckan med lite mysigt fredags dyk. Stort tack till Ola som ställde upp för hamnen!

7 CommentsComment on Facebook

OMG!! 😦 starkt gjort🤩🤩

Hur går det för vinterliggarna?

Ser kallt ut.

View more comments

Idag kollar vi is tjocklek i hamnen 15-25cm. ... See MoreSee Less

Idag kollar vi is tjocklek i hamnen 15-25cm.

7 CommentsComment on Facebook

Det var då vi sågade runt stolparna,på 70 talet innan kompressorerna kom💪

Tjockis..

Oj oj…. 😬, är vi inte vana vid

View more comments

Det är plogat om man vill titta till sin båt ... See MoreSee Less

Det är plogat om man vill titta till sin båt

1 CommentComment on Facebook

Snyggt jobbat 🤩

Varning för mycket snö under morgon dagen. ... See MoreSee Less

Varning för mycket snö under morgon dagen.

Det är myggfritt i Sandö! ... See MoreSee Less

Det är myggfritt i Sandö!

9 CommentsComment on Facebook

Härligt! Det är det inte i Karibien 😅

Ser också väldigt svårseglat ut🙃

Åh vad skönt ☀️😁

View more comments

Grattis till vinnande båten i tomte jakten 2026. Grattis Andreas och Eva! Pris traditionell julskinka. God jul! ... See MoreSee Less

Grattis till vinnande båten i tomte jakten 2026. Grattis Andreas och Eva! Pris traditionell julskinka. God jul!

1 CommentComment on Facebook

Stort grattis 🤶🏻🎄🎅🏻🤩🤩❤️. När kan vi komma och äta julskinka?😂🤣😉

Nu är det dax att ta fram era tomtar och julpynt och sätta på båtarna i hamnen. Trevlig helg!! ... See MoreSee Less

Nu är det dax att ta fram era tomtar och julpynt och sätta på båtarna i hamnen. Trevlig helg!!

1 CommentComment on Facebook

Tack för ett jättebra arrangemang! Kul att ses i hamnen även under vintern 😀.

Vissa mera
 
27 december, 2016

Vägen till hamnen åter körbar

Det är fortfarande högt vattenstånd men vägen är nu åter körbar. Inga andra skador än några sönderblåsta presenningar har konstaterats. Vi har haft vatten inne på hamnkontoret. Strömmen försvann i hamnen vilket troligen är orsaken till att väderstationen slutade fungera kl 21:39 igår kväll. Vår omtänksamme hamnkapten Dennis räddade några från att vara fast i hamnen i natt. Räddningstjänsten fick bogsera några bilar upp till asfalten.  
27 december, 2016

Alla båtar klarade Urd

Trots vindstyrkor på över 30 m/sek så klarade alla båtar på hamnplanen sig i den våldsamma stormen som gick under namnet Urd på Annandagen. Det är ett gott betyg till båtägarna, och till de riktlinjer som hamnen satt upp för uppställning av båtar. Detta innebar dock inte att vädret passerade utan att skapa några problem. Ett tiotal presenningar blåste sönder, men det kanske är något vi får leva med. Som vanligt översvämmades vägen ut, och det gick ganska snabbt. Så snabbt att några som tagit sig ut med bil inte kunde ta sig tillbaka. Dennis fick rycka ut och bogsera […]
29 december, 2016

Stölder i hamnen

Någon gång mellan den 22 och 28 december inträffade två stölder i hamnen. Vid ena tillfället stals en nästan ny utombordare, och vid det andra ett rostfritt Bruce-ankare. Utombordaren stod mellan de upplagda båtarna vid ekhamnen, och ankaret från en av segelbåtarna i samma ände av uppställningsplatsen. Vid viken tid på dygnet stölderna inträffade är inte känt, men det är inte säkert att de inträffat på natten. Dagtid är minst lika troligt eftersom det, speciellt vid dåligt väder, ofta är tomt i hamnen och även om det finns folk där är det inte säkert man reagerar om någon okänd går […]
31 december, 2016

Gott Nytt År

Sandö hamn önskar alla medlemmar och gäster ett riktigt Got Nytt 2017
12 januari, 2017

Utbildningar 2017

Vi har träffat avtal med Sjösportskolan gällande utbildningar för säsongen 2017, vi kommer arrangera tre olika kurser: – SRC/VHF – Förarintyg – Kustskepparen Mer information hittar ni under Utbildning. Kurserna kommer hållas i vår klubbstuga och anordnas till ett självkostnadspris. När det gäller kostnaden så är grundavgiften baserat på att det är 10 deltagare per kurs. Kurserna är öppna för all som är medlemmar i Sandö Hamn och även familj och vänner, det går jätte bra för alla barn och barnbarn att delta. Har ni frågor, eller vi anmäla er, kontakt Jonas snarast på info@sandohamn.com.
4 februari, 2017

Nybyggnad i hamnen

I januari fick Sandö Hamn klartecken från Länsstyrelsen att muddra i den ostliga delen för en omfattande förbättring av ekhamnen. Därmed satte det handfasta arbetet igång. Mellan fyra och sju man är nu igång för att förbereda för muddringsfartyget. Allt skall vara klart till sjösättning, senast mitten av maj. Då skall muddringen ha åstadkommit omkring 1,5 meters djup i hela den östra delen av hamnen. Då skall omkring 60 stolpar plockats upp med hjälp av energiska gubbar och hamnens pålkran. Då skall 2000 kubik muddermassor ha dumpats på en anvisad plats utanför Lerkil. Den gamla brygga 9 kommer inte att […]
4 februari, 2017

Skeppsmask förstör akterstolpar

Anledningen till att man inte hittar några skepp som Vasa och Kronan på västkusten är den så kallade skeppsmasken som inte trivs i det söta Östersjö-vattnet. Här på västkusten och i de salta världshaven har dock skeppsmasken varit en ständig plåga, som bekämpas båtägare i tusentals år. På bilden ovan ser ni t ex hur de stolpar som dragits upp i ekhamnen ser ut – nästan fullständigt uppätna. Det vill säga; Även i Sandö Hamn knaprar skeppsmasken i sig det virke den kommer åt. I gamla tider skyddade man båtbottnar med blyplattor och senare med koppar plus att virket tjärades […]
27 februari, 2017

Sjösättningshelgerna 2017

Bäste medlem. Vi hoppas du noterar en nyhet för våren sjösättning.  De två första helgerna kan du bara boka sjösättning under lördagen. I övrigt gäller samma rutiner som förut. Dennis Sjösättning sker lördagar och söndagar mellan 09.00- 15.00 Anmälan sker på utlagd lista i klubbstugan eller till  ansvarig kranförare senast kl 12:00 samma dag. 01  april                Stefan Häger 08 april                 Stefan Häger 15 – 16 april          Jimmy Erlandsson 22 – 23 april         Kjell Johansson 29 – 30 april         Stephen Ormsby 06  – 07 maj          Jonas Turitz 13  – 14 maj           Arne Nethander 20 – 21 maj           Mats Bogestrand    OBS Sista sjösättningshelg 27 – maj […]
27 februari, 2017

Pålkranen

För en dryg vecka sedan, när arbetet med den nya ekhamnen var i full gång, sjönk pålkranen och ställde sig på botten. Några dagar senare fick hamnkaptenen, Dennis Backman, tillbringa sex timmar i pålkranens innanmäte för att fylla själva flytkroppen med 8 kubik frigolit. Det var kanske inte så konstigt att flotten till slut sjönk. Den är byggd någon gång på trettiotalet och köptes in av hamnen i början av sjuttiotalet. I de gamla svetsskarvarna hade rosten angripit och börjat läcka. Sakta men säkert fylldes den med vatten, vilket, när det uppdagades, förklarade den slagsida som man tidigare skyllt på […]